Eerste hulp bij website beheer

Print Friendly, PDF & Email

Zelf een berichtje schrijven of activiteit invoeren op de Klimming-website was nooit zo makkelijk! Lees hieronder hoe dit kan.

Wat moet ik weten vooraleer ik begin?
Niet veel… behalve:

  1. om iets te kunnen schrijven (of bewerken) moet je ingelogd zijn.
  2. er zijn 3 soorten inhoud op de site: berichtjes, activiteiten  en pagina’s 
  3. alle juffen en meesters kunnen zelf berichtjes en activiteiten invoeren.  Pagina’s worden beheerd door een afzonderlijk redactieteam.
  4. heb je vragen of problemen, aarzel niet me te bellen op 0472 61 99 33 of mailen op dirkdiddens@gmail.com
  5. veel plezier!
Hoe kan ik inloggen?
Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?
  • log in op www.klimming.be (via Inloggen in menubalk, zie boven)
  • in je persoonlijk dashboard, kies Profiel
  • in het veld “Nieuw wachtwoord”, vul een nieuw persoonlijk wachtwoord in
  • herhaal ditzelfde wachtwoord in het veld “Herhaal nieuw wachtwoord”.
  • klik op de knop “Profiel bijwerken”
  • je wachtwoord is nu gewijzigd.
Hoe schrijf ik een berichtje?
  • in je persoonlijk dashboard, klik berichten – nieuw bericht 
  • Stap 1: voer eerst een titel in (zie voorbeeld)
  • Stap 2: voeg dan de inhoud toe van jouw bericht.  Je kan gebruik maken van de knoppen bovenaan om jouw berichtje wat op te maken (bv. vetgedrukt, onderlijnen, …).  Maar dit is niet noodzakelijk.
  • Stap 3: wijs je bericht je toe aan één of meerdere categorieën.  Dit zal bepalen in welk lijstje jouw berichtje op de site zal verschijnen.  Ofwel kies je:
    • een klas (bv. “1B”) waarover het berichtje gaat  (het zal dan enkel in de klasblog verschijnen)
    • school“, dan verschijnt het in de lijst van school-nieuwsberichtjes (en dus op de home pagina)
    • OC“, dan verschijnt het enkel in de lijst van OC (ouder-comité) nieuws berichtjes
    • Noot: je kan ook meerdere categorieën aanduiden!
  • Stap 4: bekijk hoe jouw berichtje eruit ziet via voorbeeld.
  • Stap 5: klik op de knop ‘publiceren‘.  Vanaf nu is jouw berichtje zichtbaar op de site.
  • Stap 6: controleer op de site of je bericht correct is gepubliceerd
Hoe voeg ik één foto toe aan een berichtje?
  • Stap 1. als je een berichtje aan het invoeren (of bewerken) bent, zet de cursus op de plaats waar jouw foto of beeld moet komen.  Klik dan op  “Media toevoegen“.
  • Stap 2. je kan nu foto’s of beelden (.jpg, .gif) toevoegen aan de Media bibliotheek door
    • ofwel op de knop ‘Bestanden selecteren‘ te klikken, en vervolgens het juiste beeld-bestand op jouw PC te selecteren
    • ofwel door het bestand rechtstreeks van in een mapje op jouw PC te slepen naar de Media bibliotheek (het witte kader)
  • Stap 3. Je ziet je foto of beeld nu verschijnen in de media bibliotheek.  Zorg dat er een blauw vinkje staat bij het beeld dat je wil toevoegen.  Klik dan op de knop ‘invoeren in bericht
  • Stap 4. Controleer of je foto (of beeld) nu verschijnt in het bericht.  Klik vervolgens op Publiceren (voor een nieuw bericht) of Bijwerken (bij aanpassing van bestaand bericht)
  • Noot: je kan deze stappen ook gebruiken om meerdere foto’s in te voeren.  Als je meerdere foto’s wil toevoegen aan een berichtje, gebruik je echter beter een zgn. “Media Galerij” (zie onder).
Hoe kan ik meerdere foto's toevoegen aan een berichtje
  • Stap 1. als je een berichtje aan het invoeren (of bewerken) bent, zet de cursus op de plaats waar jouw fotogalerij moet komen.  Klik dan op  “Media toevoegen“.
  • Stap 2. je kan nu foto’s of beelden (.jpg, .gif) toevoegen aan de Media bibliotheek door
    • ofwel op de knop ‘Bestanden selecteren‘ te klikken, en vervolgens de juiste bestanden* op jouw PC te selecteren.
    • ofwel door de bestanden* rechtstreeks van in een mapje op jouw PC te slepen naar de Media bibliotheek (het witte kader).
    •  *TIP: Je kan meerdere bestanden tegelijk selecten door de SHIFT toets ingedrukt te houden en de bestanden aan te klikken in het mapje op jouw PC.
  • Stap 3. Je ziet de foto’s nu verschijnen in de media bibliotheek.  Klik dan op ‘Galerij aanmaken‘.  Selecteer de foto’s die  in de foto-galerij moeten verschijnen.  Als een foto is geselecteerd zie je een blauw vinkje.  (Je kan de foto deselecteren door op het blauwe vinkje te klikken).
  • Stap 4.  Als je alle foto’s voor jouw galerij hebt geselecteerd, klik je op de knop “Een nieuwe galerij aanmaken
  • Stap 5. Je kan nu je galerij bewerken.  Je kan bv. de volgorde van de foto’s wijzigen door ze op de juiste plaats te slepen. Je kan evt. ook onderschrijften invoeren per foto.
  • Stap 6. Klik nu op de knop ‘Galerij invoegen
  • Stap 7. Klik vervolgens op ‘Publiceren’ (voor een nieuw bericht) of Bijwerken (bij aanpassing van bestaand bericht)
  • Stap 8.  Ga op de site naar het gepubliceerde berichtje, en controleer of de galerij goed verschijnt.
Hoe toon ik een foto naast het berichtje als het in een lijst verschijnt?

Je zal merken dat sommige berichtjes een kleine foto hebben als ze in de lijst verschijnen.  Andere berichtjes verschijnen zonder foto.  Deze foto die verschijnt naast berichten in lijstjes heeft een “uitgelichte afbeelding”.  Zie voorbeeld.

Je kan aan je bericht een uitgelichte afbeelding toevoegen als je een nieuw bericht aanmaakt of bewerkt:

  • open jouw bericht (vanuit het dashboard).
  • klik op “stel uitgelichte afbeelding” (rechts onderaan, je moet wel even naar beneden scrollen)
  • selecteer een foto uit de Media bibliotheek (of laadt een nieuwe foto op)
  • klik op de knop “Stel uitgelichte afbeelding in
  • klik op Publiceren of Bijwerken
  • controleer of de uitgelichte afbeelding nu verschijnt naast jouw bericht.
Mijn foto staat niet rechtop?

Als je foto’s hebt genomen door je fototoestel te draaien, zullen zullen sommige foto’s niet “rechtop” staan.  Zie voorbeeld.

Je kan dit makkelijk als volgt verhelpen:

Hoe zet ik een berichtje 'in de kijker' (op de voorpagina)?

“In de kijker” is een rubriek op de homepagina van de site, waar belangrijke berichtjes tijdelijk kunnen verschijnen.  Deze rubriek is voorbehouden voor berichten waarop de school de aandacht (vnl. van de ouders of andere gebruikers) wenst te trekken.  Om een berichtje in deze rubriek te laten verschijnen hoef je het enkel toe te wijzen aan de categorie “In de kijker”.

Noot: gelieve af te stemmen met de directie of het inderdaad opportuun is om jouw berichtje in de kijker te plaatsen.

Hoe voeg ik een activiteit toe op de school- of klaskalender?
  • in je persoonlijk dashboard klik Events-Add New
  • Stap 1. Voer de titel van de activiteit (“event”) in (voorbeeld)
  • Stap 2. Voer de datum en uur in van de activiteit
  • Stap 3. Voer een beschrijving in van de activiteit (optioneel)
  • Stap 4. Wijs de categorieën toe.  Je hebt de keuze uit School, OC en/of één of meerdere klassen.  Afhankelijk van jouw keuze zal de activiteit verschijnen op de resepectievelijke kalender.
  • Stap 5. Klik op ‘Inzenden ter beoordeling’ (of Publiceren als je hiervoor de rechten hebt)
  • Nog enkele aandachtspuntjes:
    • enkel activiteiten relevant voor leerlingen en ouders invoeren (dus niet vergaderingen, opleidingen voor schoolteam
    • vele activiteiten staan reeds in kalender.  Vermijden dubbels te creëren.  Wel evt. bestaand event verrijken met beschikbare info uit kalender
    • de activiteiten zijn pas zichtbaar op de website na beoordeling (door een administrator).
Hoe voeg ik de juiste categorie toe aan berichten en activiteiten?

Berichten

De categorieën die je aan een bericht toewijst, bepaalt in welke overzichtslijsten het bericht zal verschijnen.

Schoolnieuws bevat alle berichten die relevant zijn voor ALLE leerlingen (en hun ouders).

Klasnieuws moet alle berichten bevatten die relevant zijn voor een specifieke klas.  NOOT: hierin wordt het Schoolnieuws niet getoond (om de eigenheid van de “klasblog te behouden”).

Enkele voorbeelden:

  • “School” -> bericht verschijnt in Schoolblog (op homepagina)
  • “School” + “In de Kijker” -> bericht verschijnt op Schoolblog + In de Kijker blok (op home page)
  • “1A” -> bericht verschijnt op klasblog van 1A
  • “1A” + “School” -> bericht verschijnt op klasblog van 1A + op Schoolblog  >>> opmerking: het promoten van een bericht van klas- naar school-niveau moet uitzondering blijven!
  • “Lager” -> bericht verschijnt op ALLE klasblogs van de lagere school klassen.  (analoog voor Kleuter)  >>> opmerking: het is dan niet meer nodig alle categorieën (bv. 1A, 1B, ..) aan te duiden!
  • “OC” -> bericht verschijnt onder OC Nieuws

Activiteiten

De categorieën die je aan een activiteit toewijst, bepaalt in welke kalenders de activiteit zal verschijnen.

De schoolkalender bevat alle activiteiten, relevant voor leerlingen (en hun ouders).  De schoolkalender bevat ook activiteiten gericht op leerlingen van een specifieke klas.

De klaskalender bevat alle activiteiten die relevant zijn voor een specifieke klas.

Enkele voorbeelden:

  • “Klas-school”+”Kal-Lager”+”Kal-Kleuter” -> activiteit verschijnt zowel op schoolkalender (homepagina) + op alle klaskalenders >>> gebruik dit enkel voor activiteiten die relevant zijn voor iedereen (bv. pedag. studiedag, schoolfeest, vakantie, …)
  • “Kal-Lager” -> activiteit verschijnt op ALLE klaskalenders van de lagere school klassen.   >>> opmerking: het is dan dus niet meer nodig alle categorieën (bv. Kal-Lager-1A, Kal-Lager-1B, ..) aan te duiden!
  • “Kal-Lager-1A” -> activiteit verschijnt op klaskalender van 1A.
  • “Kal-OC” -> activiteit verschijnt onder OC Agenda

 

 

Geef een reactie

Top