We leggen bij het vak Frans de nadruk op vaardigheden die leerlingen voorbereiden op echte communicatiesituaties. Vanaf het 5e leerjaar werken we met formeel Frans, waarbij we leerlingen stapsgewijs laten groeien in luisteren, spreken, lezen en schrijven. Onze aanpak combineert een duidelijke structuur met een dynamische en praktijkgerichte invulling, zodat leerlingen vertrouwen opbouwen in hun taalgebruik.

We maken gebruik van evaluatieroosters om transparant te communiceren over de leerdoelen en om de vorderingen van de leerlingen in kaart te brengen. Deze roosters bieden houvast voor zowel de leerlingen als de leerkrachten en zorgen ervoor dat iedereen gericht kan werken aan specifieke doelen. Door regelmatige evaluaties en feedback stimuleren we een groeigerichte mindset.

Bij formeel Frans houden we steeds rekening met de leefwereld van de leerlingen. Dit betekent dat we inspelen op thema’s en situaties die hen aanspreken, zoals reizen, sociale media, sport en vrije tijd. Door realistische contexten aan te bieden, kunnen leerlingen de taal toepassen in herkenbare en relevante situaties. Dit maakt het leren niet alleen effectiever, maar ook leuker en motiverender.

Onze focus op vaardigheden, gecombineerd met het gebruik van evaluatieroosters en aandacht voor de leefwereld, maakt van het vak Frans een waardevolle ervaring. Zo bereiden we onze leerlingen voor op een toekomst waarin meertaligheid een belangrijke troef is!